CITAT (andersen @ 13-06-2005, 20:02)
visst kan det finnas tillfällen då någon vill plocka bort inlägg det finns ju flera sådana som har gjort det eller hur(copycat mm).
Ja Copycat. Som nog också finns kvar här under ett annat namn...
Och när Copycat ville svara mig som Copycat, behövde hon skapa namnet "Copycat
2" Så det stämmer nog som ni skriver.
(
edit efteråt: förlåt Andreas, det var inte ditt påstående
Kanske var det ingens, kanske var det mina egna "spöken" bara ... )
Andreas Blomquist.
CITAT
"Att tänka innan man talar/skriver är som att torka sig i röven innan man skiter"
Kan inte annat än lyckönska dig till din stora självbehärskning, klokhet och eftertänksamhet. När du nu besitter dessa egenskaper själv, kanske det vore på plats med lite tacksamhet, inför LIVET, för att DU inte är drabbad av det här fenomenet som heter "Brist på impulskontroll".
De flesta människor har det någon gång i sitt liv, många har det ofta mer eller mindre starkt, och en del människor har det extra starkt.
Jag till exempel, det är därför jag skriver om det. (fast det har lindrats på min ålders höst

)
"Analys" ? Så fort jag försöker skriva och berätta eller förklara något, så blir det "sågat" av en del som att "analsyera sönder" något.
För mig är det Verkligheten. Att "komma undan" den, låter sig inte göras. Den försvinner inte för att jag blundar. Tvärtom.
Och varför i herre jösse namn är FÖRKLARINGAR så himla jobbiga och fel???
För MIN del är det så, att så fort som jag FÖRSTÅR något, så retar det mig inte längre!
Därför försöker jag ibland också FÖRKLARA för andra, för att DE inte ska bli så uppretade över något som faktiskt HAR en "enkel förklaring".
Även fast jag själv inte klarar att vara enkel och tydlig.
"Tänk efter före." Ett mycket klokt råd

, och ibland kan man bli "vansinnig" på människor som gång på gång INTE gör det.
De flesta kan behärska tekniken, med mer eller mindre träning.
En del är naturbegåvningar från början, och det är behagliga människor att vara med

.
Och en liten del människor KAN INTE det!
Det handlar inte om "vilja", än mindre om elakhet, det handlar absolut inte om dumhet eller ointelligens, det handlar om obalans i signalämnesflödena i hjärnan.
Dessa skapar
känslor.
Känslor är människors drivkraft i livet, ALLT vi gör, utgår från känslor på något vis. Om känslan är riktigt riktigt stark, är den så drivande att det inte går att stå emot den. Tankarna vägrar tänka det som skulle behövas, och lyckas de med det, så når de ändå inte fram.
Själv brukar jag jämföra signalämnesflödena med en vattenkran.
Ett lugnt flöde som fungerar alltefter hur man vrider på kranen (alltså automatisk svarar med rätt flöde utifrån det som händer omkring en), ger en lugn och harmonisk människa, med förmåga att "tänka efter före".
Men har någon provat att vrida på en kran där ledningarna är fulla med luft? Det "spottar och fräser", kommer först ingenting, sedan kommer en störtflod av stänkande vatten med buller och bång ifrån rören, för att sedan bara komma luft igen...
Någon som kan tänka sig känslo-turbulensen det medför att leva med sådana här signalämnes-"ledningar"? För det är bara KÄNSLORNA som märks, inombords. (Och utagerandet, för omgivningen)
Någon skrev också i en annan tråd, om att "det kittlar så skönt i hjärncellerna". Bingo! Mitt i prick.
För det är OCKSÅ en del i det hela.
Tänk er vattenkranen igen. Den är avstängd.
Och så är den avstängd, fast den inte längre borde vara det. Och du vrider och vrider på kranen, men ingenting händer.
Ingenting kommer ut. Ingen ork, ingen lust, ingen vilja, bara grått grått ludd blir kvar.
Men så händer det något så du får fart på kranen - och nu sprutar det! Känslan är ljuvlig, ja euforisk! Äntligen!!
Med de där "vattenkranarna" ska man dessutom försöka få en fungerande vardag

. När det man har att välja på, är "grått ludd" eller eufori...
Analys?
Analysera sönder?
Ja, jag kan ju inte välja hur ANDRA väljer att tolka det jag skriver.
MITT ord för det, är INFORMATION. Även fast det är svåra saker att förstå, och än svårare att leva med.
Ingen behöver veta, som inte vill veta.
Men låt då för guds skull också bli att ge er på dem som är annorlunda i era ögon, med argument typ "skärp dig!"De beskrivningar jag har gett här, är varken korrekta eller fullständiga. Det är ett sätt att försöka åskådliggöra.
Mycket handlar om signalämnen typ adrenalin, noradrenalin, melatonin, m.fl.Sist av allt, här kommer analysen":
I vilken mån det finns människor här som inte vill förstå, det vet jag faktiskt inte. Hur många det är som "hoppar på" vet jag inte heller. Det är mycket möjligt att jag slåss med spöken ur mitt förflutna ...Varm kram till er alla.