CITAT (Hannele @ 15-06-2005, 12:00)
Var går gränsen? Våldsmän? Hur våldsamma? Ungdomsbrottslingar?
Ska man aldrig någonsin få en chans att kunna bättra sej?
Skulle före detta tjuvar aldrig få arbeta på er arbetsplats? :wacko:
Jag är en stor vän av rehabilitering. Men när det gäller återfallsförbrytare så verkar ju rehabiliteringen inte funka speciellt bra...
Jag VET att ovanstående märkning är naiv, och att det i en rättsstat skulle kännas underligt, jag framkastade idén lite för att provocera. Men en pedofil som upprepat sitt brott ska DEFINITIVT inte få en andra chans i samhället, han har redan fått en chans för mycket. Släng i buren och kasta bort nyckeln bara.
När det gäller folk som misshandlar kvinnor, barn, så är det dessutom ofta inte en engångsföreteelse. Det är något som denne fähund upprepar i förhållande efter förhållande, och när det oskyldiga offret (oftast en kvinna) upptäcker hans sanna natur så är det ofta redan försent för att enkelt kunna bryta upp. Jag har nära erfarenhet av en kvinna som råkade väldigt illa ut (men hon har det rätt bra nu, förutom mentala och fysiska ärr osv såklart), och hon visste helt enkelt inte vad det var för stolle hon blev kär i, förrän det var för sent. Efter ett kort straff är denne fähund ute, och kan plåga nya kvinnor. Hade han haft stort fett varningstriangel i pannan hade han nog framstått som mindre attraktiv för det stora flertalet.
Tjuvar och allmänna brottslingar har jag inga större problem med, efter att de sonat sina straff och slutat plåga oskyldiga människor.