CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-06-2005, 13:45)
Jag tror faktiskt att risken att någon skulle bli oskyldigt dömd är mikroskopiskt liten. Oskyldigt anklagad möjligen men inte dömd. Tänk bara på hur svårt det är att sätta dit brottslingar. Jag tycker de flesta verkar kunna överklaga sig fria från straff hur mycket bevis det än finns. Jag tycker det daltas på tok för mycket med brottslingar medan det inte läggs ner nåt krut alls på att skydda de oskyldiga barnen.
Jag vet inte, såg bara ett program på tv för ett tag sedan om någon som suttit ganska länge i fängelse för pedofeli på sin dotter och sedan visade det sig att hon hittat på det för att hon var sur på honom eller ville testa sina gränser eller nåt, men när hela apparaten drog igång med förhör mm vågade hon inte ta det tillbaka. Sen drev alla på henne liksom för att de är så förstående mot barn som blivit utsatta för sådana saker, läser mellan raderna liksom. Till slut blev det väl en ny rättegång eller nåt (jag är inte så insatt), men han blev fri för att han var oskyldig, men då var han redan bränd i samhället så att säga.
Sen vet man ju inte om historien var vinklad från tv:s sida (som vanligt...)

och det kanske är väldigt ovanligt att det går så långt, men jag bara tänkte att man måste ju vara säker på att personen är skyldig.
Nu får jag säkert hela forumet på mig... men jag håller ju självklart med om att det är vidrigt och att de skyldiga ska straffas.