Jag tycker inte heller den ser dålig eller "risig" ut. Katsuran är en växt med gott om epikormiska knoppar och därför bildas gärna mycket blad om den står soligt. Skulle du vilja, kan du alltid ta bort de grenar som släpar i marken. Ta då dessa ända in till stammen. I övrigt tycker jag du ska låta den utvecklas fritt.
Vi har alla våra individuella föreställningar av hur träd ska se ut, men vi måste komma ihåg att alla träd, arter som individer, är olika och växer olika. Vi bör alltså inte försöka "rätta till" träden till vår egen förställning utan behålla respekten för trädets utveckling och egenart. Visst förekommer det exemplar från plantskolor med en och annan felriktad eller död gren, men i övrigt är det är väldigt lite man bör eller ska rätta till med beskärning.
Nu kommer vi till en sak som oroar mig med din Katsura och det är att den står i ett gruslager. Visserligen behöver det inte vara negativt för vattentillförseln, men på lång sikt riskerar trädet att drabbas av näringsbrist. Trädet behöver en hög biologisk aktivitet i marken kring sitt rotsystem och det får den inte om löven från trädet inte når marken. Jag rekommenderar att du tar bort gruset i minst en halvmeters radie runt stammen och låter jorden där vara bar och fri från ogräs. Katsuror tycker mycket om vatten och därför kan du även göra en liten vall kring planteringsgropen så att vattnet som faller på stället verkligen når rötterna. Lycka till och glöm inte att etableringsbevattna kontinuerligt, eftersom den var nyplanterad (?).
--------------------
|