CITAT (farbror B @ 17-06-2005, 11:49)
Hon anmälde dom och nästa dag i skolan mötte hon dom i korridoren, eftersom man enligt lag inte FÅR stänga av elever i grundskolan.
Hon är psykiskt knäckt och har slutat gå i skolan, killarna är kvar i all välmåga..
Skandal, sådana där fähundar borde skickas hem eller på anstalt, har inte i skola att göra. Den typen av sexuella övergrepp vittnar om att något är allvarligt fel innanför skallbenet.
Skolan är tveklöst den farligaste arbetsplatsen vi har i Sverige. Studenter, ända från småttingar till universitetsstuderande, omfattas dessutom inte av samma regler, lagar och trygghetssystem som övriga i Sverige boende personer.
Det måste tas krafttag mot mobbningen. Men samtidigt är det ju ett jättesvårt problem. Många av de värsta mobbarna har det nog inte så lätt på hemmaplan, och (mer?) stryk, hot, utskällningar hjälper nog knappast. Det gapas i vårt samhälle så ofta på "hårdare tag", men det inses inte att det är just "hårda tag" som ofta medverkat till att driva fram en ohållbar situation.
Så, jag är kanske inkonsekvent då, vill inte ha "hårdare tag", men vill skicka hem mobbare eller skicka dem på anstalt? Jag ser inte detta som hårdare tag, jag ser det som ett agerande som inte är till för att straffa, utan hjälpa, både förövare och offer.
Har ni sett den där antimobbningsreklamen på TV? Där vuxna människor beter sig som barn? Spottar på varandra osv. Mycket bra tycker jag, för den visar på hur absurd skolan är som tillåter sånt.
Självklart finns även vuxenmobbning, men det är inte ALLS i samma omfattning eller på samma nivåer som i grundskolan. Dels därför att många mobbare helt enkelt blir mindre korkade när de blir äldre, dels därför att vuxna lättare kan flytta på sig. Nej, det är inte lätt att flytta från ett jobb, men det är lätt att flytta från ett forum. Och bådadera är mycket enklare än att flytta från en skola pga mobbning.
Mobbning av barn gör mig verkligen upprörd, det är i mina ögon tusen gånger värre än om en vuxen diskrimineras pga rasism eller liknande.