Dåliga staket häckar avgränsingar behöver ju bytas ses över ibland.
Vi hade knappt flyttat in i vårt renoveringsobjekt förrän första grannen började hoppa på oss om nytt staket.
Vi svarade då att visst skulle vi kunna ordna det men det stod inte så högt upp på prioriteringslistan eftersom vi knappt hade så vi kunde bo invändigt.
Efter två års tjat så gav vi upp och gick med på att renovera staketet. Drog igång och jobbade. Grannen blev överlycklig och eftersom vi gjorde träjobbet så tog de målningen. Vi delade därmed på kostnaden och arbete. Vi har bästa relationer med grannen.
Nästa granne önskade att vi tog ner häcken mellan tomterna och satte upp staket för "han " ville ha likvärdig inhägnad på hela sin tomt.
De kostar ju en del, så först försökte vi skrämma igång häcken. Det misslyckades. Själv vill jag gärna ha en ny häck men maken vill inte propsa på det och stöta sig med grannen.
I år fick vi ganska grininga kommentarer om staket. Vi har fortfarande halva fasaden att återställa efter branden så hela semestern är inbokad i år också. Maken jobbar mer än de flesta och mina krafter är ganska begränsade.
Nåväl maken säger att vi för väl färsöka klämma in ett staket också.
Han har sprutat ihjäl häcken, började att gräva upp stubbar och rötter och det är inte lite. Han har fraktat hem grus för att lägga under slipersen.
Vi har varit och kostnadscheckat material. Nu har maken ägnat två arbetsdagar åt att ta bort häcken, Gräva rensa osv. Grannen kommer hem och tittar och hör och häpna och går in i huset. Kommer inte ut och hjälper till.
Nu undrar jag.Rim och reson säger mig att grannen som propsat på nytt staket både borde hjälpa till med jobbet och kostnaden. Eller finns det andra juridiska aspekter på det hela.
Hade jag promt velat ha ett nytt staket men grannen av någon anledning inte hade tid eller ork så skulle jag sagt att vi delar på kostnaden men jag vill ha staketet gjort nu därför gör jag jobbet. I annat fall så hade jag väntat tills grannen har tid.
Nu verkar det som om vi skall göra jobbet och ta kostnaden.