Aha, jag tror jag förstår. Det är inte riktigt spindelträd utan mer en fri solfjädersform på friland du menar. Platt julgran alltså.
Jag har inte mycket erfarenhet av hur stora de blir på M27, men om du ska ha dem tvådimensionella tycker jag det låter som torftigt med endast en meter grenar åt vardera hållet från stammen (som det blir om du planterar dem med stammar 2 m från varandra). Spindelträd växer ju åt alla håll, men dina ska bara växa åt två håll och då kan de väl få ge den frukt de kan på de grenar de får behålla?
Jag kan ge mig den på att om tre år när du står där och ska klippa bort mer än 50% av alla fruktanlag så kommer det kännas lite svårt.
Du kan säkert få 2 meter långa och hållbara sidogrenar på dina träd, dvs varje träd blir totalt 4 meter brett, med stammarna 4 meter från varandra. När sidogrenarna når varandra kan du ympa ihop dem för att få bättre stabilitet. Visserligen ympar man också samman ev sjukdomar (Cox är känsligt för kräfta t ex), men om du i övrigt har en frisk trädgård och detta är bra material så är det bärt det.
Ju mer du låter dem växa ut på sidorna desto lättare blir det för dig att hålla dem i så många grenvåningar du vill, dvs på höjden. De vill visserligen växa uppåt och särskilt i början och sedan alltid på ung ved, men dessa kan du så småningom böja ned med tältpinnar och snöre.
Alla sorter växer olika, men du kommer att lära känna dem och dessutom kunna styra dem en hel del. Blöir säkert en tillgång och inte problem när du om några (få!) år har dem som inramning i köksträdgården. Lägg skarpa snitt strax utanför grenkragarna med en bra (dyr) sekatör och låt det att hitta grenkragar, vrida sekatören rätt mm få ta tid. Med bra snitt förlåter träden dig lite missar här och var i valet av knipsad gren och knopp.
Jag håller med om att man inte känner sig beskärningskunnig efter att ha läst Beskärningsboken. Själv har jag haft hjälp av trädanatomi (hoppa inte över det lilla om detta som står i Beskärningsboken, det är det som gör att du kan tänka själv sedan när oväntade situationer uppstår) och av att gå med arborister för att se hur de tänker och tolkar träden.
Man kan gå lärling med mig - men med dig utbyter jag gärna äpple- mot citruskunskaper!
--------------------
|