Jag såg din fråga på småprat men jag skriver inga inlägg där längre så jag besvarar din fråga här istället.
Det finns grupper med växter som är otroligt svåra att kunna besvara vad det är och en av rosor, speciellt om de ser ut att vara gamla. En del av alla gamla rosor som växer vid äldre hus och gårdar kan ha mycket gammalt ursprung. Detta innebär att en del helt enkelt är ganska svåra att spåra, framförallt när man bara har en bild. Detta är sagt av en av Sveriges mest framstående rosenexpert Lars-Åke Gustavsson. Det handlar alltså inte om att någon inte anser den fin nog.
När det gäller indentifiering av äldre buskrosor kan det vara lämpligt att informera om ev. nypon (hur de ser ut), buskens växtsätt, doft, blomningens start/slut, höjd, hur stammar, taggar och skott ser ut samt en hel del andra identifieringsmarkörer. Det är även mycket bra att skriva om den är rotäkta eller inte samt hur länge du har haft den och varifrån den kommer (om du vet).
Jag kan rekommendera dig att ta foton på hela busken samt grenar till en kunnig trädgårdsmästare som "live" kan undersöka den, tror att du kan få det säkraste svaret då.
Lycka till!!
|