Maken min har genom sitt fack gratis hemförsäkring som omfattar samma villkor som alla andra försäkringstagares.
Facket såg till att hans arbetsplats blev säkrare... giftiga medel som han hanterat utan att veta om dess verkan, plockades bort och överhuvudtaget såg de till att allt var OK.
Sedan så har han ett par - tre ggr råkat ut för olycka, både på arbetet och fritid... där har fackets försäkringar trätt in och betalat ersättning för sveda och värk och också för "invaliditet"... likaså var jag (visste jag inte) medförsäkrad och erhöll drygt 48.000kr när jag förtidspensionerades (numera heter det sjukersättning)
Faktiskt så tycker jag att det är lite av "åka snålskjuts" att inte vara med i facket... det är ju ändå de som ser till att arbetsplatserna är säkra och att alla har en dräglig arbetsmiljö mm. mm. Det handlar inte bara om löneförhandlingar... sånt kan man göra fastän man är med i facket... fel vore väl annars.
Ett färskare exempel är dottern som i våras ramlade i badkar och slog sig illa... hon har haft visstidsanställning på COOP Forum som förlängts om och om igen men nu när hon blev sjukskriven och chefen fick veta att hon hade domningar i arm mm och hon gick med sjukintyget till han så fick hon ett kallt... å så ber jag att få tacka för din tid här

... hon hade jobbat där i flera år.
Facket har hjälpt henne till att få skadestånd... hon ville så klart inte få tillbaks anställningen vilket facket också erbjöd att slåss för.