Jaså, jag hade fått för mig att det var tvärtom i Göteborg, och att folk från Stockholm därför blev extremt stressade i Göteborg

Men jag har nog fel, det finns säkert nån informell kod för "omkörning" i trappor som gått mig spårlöst förbi.
Har själv ingen koll på vilken sida av rulltrappan jag står. Där det passar bäst, liksom. Skiter i om folk inbillar sig att jag stressar dem, det är ju i själva verket DE som är stressade, jag råkar bara (indirekt) upplysa dem om faktumet. Samma med bilkörning. Håller jag hastighetsgränsen så är det inte jag som "stressar" folk som trycker på för omkörning. De är redan jäktade, och stressen de känner av är självförvållad. Givetvis underlättar jag omkörningar, främst för min egen säkerhet, men det är inte mitt fel om svetten rinner nerför pannan på kostymnissen i BMWn bakom. (sådär, två fördomar i en smäll:) )
Vad gäller Stockholm så är det väl alltid så att dit makten koncentreras dras en massa folk som är ute efter just makt. Hade Göteborg eller Malmö varit huvudstäder i flera hundra år så hade säkert lika stolliga beslut fattats där.