Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bygga växthus... frågor om grund
          lantisen
          Inlägg 29-06-2005, 07:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 6 019

Det här är mitt första inlägg på odla.nu. Jag har läst massor av gamla forumsvar, men känner mig ändå förvirrad när det gäller grund för växthus.

Jag har tänkt bygga ett växthus av gamla fönster och trä, på 16-20 kvadrat.

Jag funderade på att gräva ner betongplintar typ 70 cm ner och fästa en trästomme vid dessa. Innanför fylla med grus några decimeter och sedan marksten som golv. Skulle detta fungera?

Jag kommer inte att ha el eller vatten i växthuset och planerar att använda det mellan maj och oktober. Det ska vara lite lusthusaktigt, min oas :-)

Tacksam för tips!!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Karin M i zon 5-...
          Inlägg 29-06-2005, 21:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 5 017

Hej ni i den här... tråden - wink.gif visst heter det så?!

Tack för "peppningen" till att lägga in bilder. Jo, jag fotade med digitalkamera, men mest för att ha ett minne av hur det gick till när det begav sig! Kvalite'n är mindre god, men det bryr jag mig inte om. Jag är av den typen när det gäller teknik, att jag plippar tills det "tar" laugh.gif , så det är väl inte helt omöjligt att det blir av att göra ett album någon REGNIG dag! Så jag hoppas att det DRÖJER ett tag, för nu har jag och min gurkor vääääntat sen... ja, Gud vet när, på en lite mer ihärdig sol, och nu ska den visst komma i alla fall!

En sak till om ditt växthusbygge, Lantisen (- det är f.ö jag med smile.gif ): du skriver att du funderar på glas till taket... Jag skulle tänka en gång till, för att inte säga OM. Det blir ju en hel del snö här uppe hos oss och den väger en hel del!! Särskilt om det drevar och är blött... Ja, ni vet! Takytan blir ju rätt stor den med så ett tips är att också tänka på taklutningen. Jag har ... ja, vad blir det...? 45 grader på mitt och det har fungerat utmärkt i vinter. Det sa bara "schwopp" så hade all snö runnit av! Använde korrugerad plast, något mjölkfärgad. (Är du intresserad av det så kolla priserna!!!! Mellan 160-180 kr/m3 på ett byggvaruhus och likvärdig - avsedd för växthus och med flera års garanti - för 40 kr m3 på ByggMax... Viss skillnad!

Inredningstips om du ska ha trästommar: tänk redan nu på om/hur/var du vill ha hyllor (om du ska ha sådana). Jag skruvade fast vita konsollhållare på mina vita stommar och på dem har jag enkla hyllor där jag kunnat driva upp lite plantor i vår.Hyllorna är det sedan bara att ta ner när man inte vill ha dem längre. Fästena sitter kvar,men syns knappt!
          Tänk ut hur/var du vill ha ventilationen, för det kan vara trixigt att få till den om man gör ett "hemmabygge" där ventilationen inte är given s.a.s. Men det har du kanske redan räknat ut!?
          Oj, oj! Lyckliga dig som har detta mys kvar! Ja, kanske inte själva byggandet, men resten; längtandet och planerandet! Det är sååå.... sååå.... njutbart! biggrin.gif
          Hälsningar Karin

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon