Hmm... bigarråer verkar vara kniviga att odla.
Jag har 4 olika bigarråträd planterade 1998 - 2003, har jag för mig. Träden är: Stella, Sam, Van, Gårdebo. De ser gröna och fina ut, och har för vana att blomma snällt, men sen blir det bara några enstaka kart och hittills inte ett enda moget bär.
Marken består av grusig sandjord men jag blandar alltid i mängder av välbrunnen hästgödsel när jag planterar. Därefter har väl gödslingen bara varit någon grep med hästgödsel utspridd i gräset kring trädet, eller en del år vedaska istället. De borde inte ha blivit för mycket gödslade av det lilla, tycker jag??
Trädgården ligger i zon 3-4. Två av bigarråträden står i sol mest hela dagen, de bägge andra är för det mesta skuggade av stora gamla träd som finns en bit bort. P.g.a. sandjorden är det väldränerat.
Kort sagt, jag kan inte komma på något särskilt fel jag har gjort. Isåfall borde väl åtminstone NÅGOT av träden ge bär, eftersom de står lite olika och är olika sorter. Två humlebon har jag skaffat men inga humlor vill flytta in. Funderar på om det kan hjälpa att skaffa bin?
Eller har vi haft sena vårfroster som knäckt blomningen VARTENDA år? Borde jag inse att bigarråer är bara till för folk i zon 1-2?
--------------------
zon 3-4
|