Jag har inget emot konstgödsel, men anväder ändå BioBact ute. Håller med Ruda om att det blir fläckigt inne. Jag gillar att den hjälper jordstrukturen bättre än nått annat flytande medel. Konstgödning innehåller inte något annat än de spårämnen som växten ändå tar från naturen/naturgödningen, så det är inget att vara rädd för. Den förbättrar dock inte jordstrukturen, vilket behövs för att jorden ska hinna binda näringsämnena, naturliga som syntetiska.
Övergödning är alltid farligt, både vid användande av naturgödsel och konstgödning. En stor orsak till kväveläckage och övergödning är enahanda markanvändning och utarmade marker. I hemmaodling är problemet minimalt eftersom vi inte har den sortens produktion, MEN det är ALLTID dåligt att överdosera.
Jag har en känsla av att det finns en konstig inställning att allt som är "naturligt" är bättre än det som är "syntetiskt", oavsett om det gäller gödning, medicin etc. Jag tror att man glömmer att i den producerade produkten (syntetisk eller inte) finns det exakta avvägt hur mycket som skall användas. Dessutom verkar det som att många tror att allt som är frammställt på labb är "onaturligt och syntetiskt"...