Jag håller inte riktigt med slutsatsen (Gäller Gröna Rum) att plommonstekelns larver faller ner till marken med karten, söndertuggade kart brukar hänga kvar på träden ett tag... Såg nämligen inga på mina fiberdukar under plommonträden, så troligen fallerna larverna ner utan kart.
Tycker också att det går snabbare än en hel månad. Vill man rädda något av plommonskörden så måste man börja plocka angrippna kart inom 10 dagar från blomningen. Då är hålen i karten svåra att upptäcka då resterna av blommorna sitter kvar, dessa måste först plockas bort och sen kollar man karten. Kart med bara ett litet hål och lite grått på insidan är extra värdefulla, där finns larven kvar.
Plockade på mitt plommonträd flera timmar för ett par veckor sedan, man måste plocka varje dag, och lyckades rädda ca 40 plommon på ett ca 3 meter högt Jubileumträd. På de grenar som jag inte nådde/inte orkade plocka finns inga kart kvar...
Det går förhoppningsvis att köpa verksamma medel i utlandet, skall kolla i Danmnark till sommaren.
|