Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosenexperter se hit!, Mutant eller mystiskt ympunderlag?
          Sommartorparn
          Inlägg 04-07-2005, 09:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag har en gammal Maxima, som alltid har skickat rotäkta rotskott som alltid har blivit likadana som sin moderplanta. Nu växer ser jag mitt i busken några grenar med ENKLA vita blommor. wacko.gif

Samma gräddvita färg som Maximan, samma diameter, men inte fylld. Däremot framstående gula ståndare. Kan den ha muterat? Eller är den ett gammalt ympunderlag som fått liv?. Blommorna är större än en Canina ros. Dessutom är dom inte helt enkla. Innanför dom fem blombladen finns lite krafs, lite krusiga småblad, som är svåra ens att räkna för dom är så diffusa. Som om rosen försökte vara dubbel men inte lyckades. Har inte sett det på någon Canina. Dom doftar också, men jag kan inte avgöra om det är annan eller samma doft som Maximan.

De gröna bladen skiljer sig inte åt, vad jag kan se men skotten med de enkla blommorna är rakare än de andra.

Ska försöka få fram foton så ni kan se.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 04-07-2005, 13:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (kerstin z5-6 @ 04-07-2005, 14:14)
          Mina Maxima har gjort mutanater" av och till -jag gissar på en sådan -pröva rota skottet och gör en ny ros smile.gif

Intressant, tror du jag får en stabilt enkelblommig ros då, eller fortfarande en maxima som bär sig åt lite hur som. Att gräva upp skottet tror jag inte går för det sitter mitt i busken, däremot skulle man ju kunna ta en stickling.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 04:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon