Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Litet Persikoträd, Ta bort skott som kommer?
          Lady Hamilton
          Inlägg 10-07-2005, 16:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Hej jag har köpt ett "mini persiko träd"i år. Nu har det vuxit upp skott från roten.
          Själva trädet är inte så stort. Och inte har det vuxit något speciellt i vår/sommar. Så nu undrar jag om det kanske är "rotskotten" som stjäl kraft från "trädet"
          Ska jag ta bort dem eller låta de sitta kvar?

Bild
          Bild
          Bild
          Bild

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 10-07-2005, 16:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag skulle behållt skotten, de där dvärgpersikorna tål inte vårvintern hos oss särskilt bra. Fast du kanske har tänkt att ta in den i växthus eller kanske bor du i zon 1?

Jag köpte en liten pigg dvärgpersika förra året, och ganska många jag känner gjorde likadant (rea i en butik i närheten). Jag satte min i backen på ett myckt bra och varmt ställe och den växte ordentligt under sommaren och såg ut som en liten palm på slutet. Avmognade som den skulle i september. Jag vintertäckte och vårskyddade med fiberduk.

Ett par knoppar nära stammen överlevde och därifrån utvecklades de mest krussjuka persikoblad jag hittills skådat. Mer än vartannat blad under sommaren har sedan blivit krussjukt. Ungefär samma utveckling på de andras träd som överlevde vintern. En "hopplösing" i mina ögon. Jag ska ha min ett år till, och om den inte skärper sig åker den på komposten.

Att din inte växer beror nog på för liten kruka, för kompakt/näringsfattig jord och för ojämn bevattning. Om du tänker försöka få den att överleva, gödsla nästa vår, och stoppa den nu i vattenbad när den vattnas. Njut så länge du har den!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 13:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon