CITAT (Ophelia @ 19-07-2005, 18:58)
Egen vård i form av ibuprofen (tablett eller gel). Undvika rörelser som ger smärta. Börja successivt att träna med lätta rörelser. Det är bra att röra på sig men undvik att belasta.
Jag har ingen aning om vad du har gjort men det verkar lite som om du belastar mer än vad som skadan klarar av och då får du dras med smärtan längre. Kan inte se att det egentligen finns en anledning att gå till läkare/sjukgymnast eller kiropraktor. Du kan själv fixa sträckningen om du bara håller dig till rimliga rörelser. Men skulel det vara så att muskeln helt enkelt inte fungerar eller har svår smärta/väldigt svullen (kan vara tecken på muskelblödning) kan det vara lämpligt att ta kontakt med sjukvården.
Jag har ofta haft sträckningar sådär vilket sker om jag har varit dåligt uppvärmd eller varit slarvig med att öka belastning på ett vettigt sätt. Sköter jag inte mig när jag har fått en sträckning så håller den i sig längre. Har aldrig behövt läkarvård.
Liniment kan lindra värken.
Tack Ophelia! Jag är också inne lite på din linje men dröjer det för länge så får jag nog ändå söka hjälp. Min arbetsgivare har tecknat en sjukförsäkring för mig så jag har rätt till sjukvård (läkare/sjukgymnast/napraprat/kiropraktor eller vad jag nu behöver) inom tre dagar från att jag ringer.
Min man har just masserat mig och smort in mig med en chilikräm som jag har köpt av min massör (som det är länge sedan jag besökte nu ....).
Nu ska jag lägga mig och läsa en stund och sen ska jag brygga mig en kopp te och fixa kaffe till min käre make och så ska vi njuta av Midsomer-morden!