Jag ska utöka mina rosenrabatter och efter ett sjuhelsikes surfande på AoT:s roslista och Rosenpostens sidor och dessutom bläddrande i Gustavssons bok blir jag bara ännu mer konfys och har allt svårare att välja... Hjälp mig - jag våndas!
Jag har de aktuella rabatterna i den ljuva, pastellstilen. Rosa och vitt. Där finns nu: Stanwell Perpetual, Ritausma, Clair Rennaisance, Blanc Double de Coubert, Félicité Parmentier, Dronning Margrete och Margaret Merril. I mitten av rabatterna står trädgårdsgungan och där har jag planterat en Rosa multiflora, den andra sidan av gungan ska få en New Dawn. Dessutom kommer det ytterligare en New Dawn på en tripod och här är de första frågetecknen - räcker en New Dawn till för att det ska bli tätt och fint? Vad tror ni om en samplantering New Dawn och Peace Climbing?
Jag vill ha dessutom ha ytterligare en stor buske med gula rosor i samma romantiska - och doftande - stil. Alltså hellre bleka blommor (med rosa inslag?) än klargula. Vad rekommenderar ni? Agnes? Frühlingsduft?
Jag vill också ha ett gäng rabattrosor och/eller marktäckare. White Cover har jag funderat på och på Karen Blixen. Men också här söker jag rosor som kan ge lite extra mjuka, gula nyanser till samlingen. Peace?
Vad rosorna beträffar måste man utgå från att jag bor i zon 3, de får gärna vara ännu härdigare...
Tacksam för alla erfarenheter och tips ni kan dela med er,
Mulle
|