Tack - tror nog jag kommer tycka detta är ett givande forum!
Hö eller halm - jag lyckas aldrig hålla ordning på det. Men, nog tror jag det är hö, dvs slaget ängsgräs typ. Halm är väl det som blir över efter spannmål har skördats??!! I så fall så ÄR det hö...
Pallkrage o täckodling funkar jättebra, i alla fall för oss. Och eftersom det e svårt att hitta tillräcklgit m täckmaterial så körde vi o köpte 16 balar m hö. Så nu ska vi nog klara oss detta året. Blir perfekt att kunna täcka över allt inför vintern, så hinner maskarna dra ner ganska mkt under vinterhalvåret och det blir mycket lättare att jobba m jorden till våren.
Täckodling är ngt vi sysslar med främst för att jag tidigare har erfarenhet från det, det är pallkrageodlingen som är ny för oss. Dessutom är vår trädgård ganska ny för oss oxå, detta är bara andra somamren, och förra året var det gräsmatta överallt i princip, så det har hänt mycket må ni tro!!
Man märker direkt att täckodlingen håller kvar fukten i marken mycket mycket bättre än utan täckning, så det är nog ett av de främsta skälen till att vi håller på med det, kombinerat med att det tar död på ogräsen och ser ganska mysigt ut! Dessutom får ju jordgubbar och squash och pumpor och sånt fint bäddat åt sig så de slipper ligga direkt på jorden.
Hälsningar, Helena
|