CITAT (gammelnalle @ 21-07-2005, 20:36)
och hur agerar då bankerna???
men jag tycker det verkar som om vissa människor anser att det är SNÅLHET när man vill minska på slösandet.... DET kan jag inte förstå..
CITAT
"Det är inte fult att slösa och att använda sina pengar. Att spara är egentligen bara uppskjuten konsumtion", säger SEB:s privatekonomiska rådgivare Gunilla Nyström
Visst är sparande detsamma som uppskjuten konsumtion, men det innebär inte att konsumtion idag är likvärdig med konsumtion imorgon. Jag tycker att det är bättre att uttrycka det som att sparande är planerad och genomtänkt konsumtion. Att helt enkelt välja vad jag ska använda mina ej obegränsade resurser till.
Själv har jag valt att prioritera boende i villa och trädgård. För mig som singel med relativt låg lön innebär det givetvis att koll på ekonomin blir ett måste. Jag har min bokföring i Exel med en detaljerad budget. I början var den alltför snål med utgifter för "guldkant", men efterhand som jag kunde konstatera att budgeten höll kunde jag lägga in en månatlig summa för prenumerationer, böcker och nöjen-umgänge. Jag har konstruerat systemet så att de pengar på dessa konto som inte konsumeras förs över till nästa månad.
Många tycker att min bokföring låter krånglig och slår ifrån sig direkt när jag beskriver den, men det är faktiskt ett enkelt sätt att ha koll. Jag tror att de som slår ifrån sig tror att koll på pengarna innebär slut på pengar till det som de tycker är roligt. Det är faktiskt tvärtom, koll på pengarna innebär resurser över till det roliga utan dåligt samvete. Räkningarna är ju betalda.