Jag förstår inte
CITAT
CITAT
"Det är inte fult att slösa och att använda sina pengar. Att spara är egentligen bara uppskjuten konsumtion", säger SEB:s privatekonomiska rådgivare Gunilla Nyström
Visst är sparande detsamma som uppskjuten konsumtion, men det innebär inte att konsumtion idag är likvärdig med konsumtion imorgon.
i så lägger vi olika betydelser i vad "spara" betyder...
Ex: Om jag tar med mig en plastkasse hemifrån när jag går och handlar så anser jag att jag sparar 1:- varje gång SAMT att jag sparar på jordens resurser, sopberget blir inte så stort, släpper inte ut fullt så mycket föroreningar.... INTE blir min konsumtion uppskjuten... möjligen omprioriterad till ett (för mig) bättre ändamål.... jag behöver kanske inte jobba FULLT så mycket...
Och när jag sparar för att kunna unna mig något annat (KONSUMERA...) så är det väl inget fel i det...
Själv minns jag lyckan när jag för första gången kunde spara pengar för att kunna köpa ett tennisrack för 69:- GISSA om det racket blev något extra. (Jag tror inte jag hade uppskattat det LIKA mycket om jag fått det i julklapp eller så...)
Men SLÖSA med omtanke och kärlek till era medmänniskor (och djur..)
b