Egentligen skulle jag vilja ha en "doft-kamera" - *pfuii pffuii* så puffar jag in några doftbilder
Är salig av alla dofter

. Dofterna är det
allra vackraste i min trädgård

men dem vet jag inte hur jag beskriver eller visar.
Så jag håller mig till det som är vackrast för ögat just nu.
Min trädgård är en blandning av sinnenas trädgård, och överraskningarnas trädgård. En stor del av den är "vildvuxen" och bestämmer själv "hur det blir". Vilket är olika från år till år!
Blåeld, prästkragar, kornvallmo, färgkulla, blåklockor av lite olika slag, teveronika och revsmörblommor är konstanta innevånare som bildar olika hav och öar som tar andan ur mig mellan varven, med sin effektfulla skönhet.
Många andra "typer" växer också fritt, violer, aklejor, brandliljor, oregano, jordärtskockor och mycket annat. Till och med hundkex väver in sina vita spetsar här och var.
Jodå, jag håller mig med "ogräs" också

.
Rosor har jag ganska mycket, och de som inte redan blommar, sväller av knoppar.
Kaprifolen har blommat klart för i år, schersminen däremot står i sitt största väldoftande flor.
Vackra och FANTASTISKT väldoftande över halva trädgården, är pimpinellrosen Single Sherry.

Nu har hon nästan blommat över, men ännu ståtar en och annan scharlakansröd blomma med sin silvriga undersida, knallgula ståndarknappar på röda ståndare som utgår från gul botten, och sin ljuvliga doft. Hon har blommat i mängd och sätter fina nypon som så småningom blir svarta och runda.
En annan buskros som hos mig mest liknar en klätterros, Rosa moyesii geranium, kommer att hålla igång hela sommaren. Hon har en djupare röd färg och inte så utmärkande ståndare i mitten. Hon är i år omgiven av höga blåeld, vilket nertill ger en sådan här vacker effekt:

Geranium växer ihop med pimpinellan Aïcha, en annan högväxt "klätter".
Dess vackra blommor får mig alltid att stanna till och beundra!!
Här syns hon ihop med Geranium, blåeld och färgkulla i en vacker tavla.

Nyutslagen är Aïcha vackert ljusgul

sedan bleknar hon allteftersom och blir likaledes vackert gräddgulvit.

Knopparna är vackert gula.
Blommorna är stora och flata, med ljuvlig ståndarkrans i mitten