Har också diagnos fibromyalgi som deldiagnos.
En läkare sa till mig för tio år sedan att allt var undersökt, det fanns ingenting att ha ont i, jag bara upplevde att jag hade ont.
Hur i hela friden man kan säga något sådant som läkare övergår mitt förstånd. Det skulle kunna utlösa ett självmord rent utav.
Fast blixt och dunder, ilskan slog ner i mitt huvud i rätt ögonblick och jag blev så klartänkt att jag svarade.
Hörrö du, är du så säker på din diagnos att du med säkerhet vet att jag inte har ont utan upplever mig ha ont. Ja, sa han. OK menade jag, det är detsamma som att säga att läkarvetenskapen numera inte gör några framsteg. Det ville han inte hålla med om.
Jag talade så om, att det var en gång för länge sedan som kvinnor födde med hjälp av jordemor, det mesta gick bra. Så började läkarvetenskapen intressera sig för födslar, då dog kvinnornan som flugor på sjukhusen.
Så var det en läkare som kom på att det hade något med renlighet att göra. Läkarna gick raka vägen från obduktioner till kvinnoklinikerna och tog i tanterna. Läkaren kom på att om de tvättade sig noggrannt däremellan så klarade sig barnaföderskorna.
Alla andra läkare sa att han hade fel för tanterna dog att dunster som steg up ur kärren. Läkaren som sa att det hade med hygien att göra spärrade de in på dårhus. Hans kollegor var också säkra på sin sak.
Historien visade vem som var dåraktigast. Alltså sa jag till min läkare. Du har fullkomligt fel. Det är inte så att jag inte har ont, det är du som ännu inte lärt dig diagnostisera min smärta.
Efter den salvan sa han inte så mycket.
|