Roligt att läsa alla tips om inomhusträd. Själv när jag en dröm om att ha ett riktigt stort träd inomhus som får växa sig igenom de två plan vi har i huset. Hål i golvet alltså. Hittar jag en sort som klarar att växa stort i kruka (och som inte är en palm) slår jag till direkt.
Grannen har ett vildvin som växer in genom sommarstugan från husknuten. Han är numera 86 år gammal så jag hjälper honom att kratta löv i vardagsrummet och köket på hösten... Det är en stuga i söderläge med fullt ljusinsläpp överallt, så det blir verkligen röda blad på hösten. Ingen dum idé alls. Vildvinet hittade en liten springa in genom sommarverandan, och sedan var det inte svårt för den att hitta springor ovanför dörrfodren mm också.
Mest lättskötta träd är nog de som är döda ändå. En torrfura kan rekommenderas. När barken faller av på en död fura i skogen blir stammen silvrig och mycket fin. En dag när jag har mer tid ska jag skicka in en bild på furan vi har i huset. Går i ett trapphus från källarvåning och tre plan upp. Innertaket är sågat efter furans topp så det ser ut som att den växer genom taket när man tittar upp. Stengolvet i källaren läggs nu, efter att furan kommit dit, så att det ser ut som att den kommer nedifrån marken också.
Mycket praktisk att hänga saker på. Grenstumpar är kvar nedifrån och upp. Doftar skog gör den också. Katterna älskade den från första stund och tar sig en klättringstur varje dag. När huset är klart ska några grenar behängas med en och annan kattkorg så att de kan känna sig som riktiga skogskatter även under inomhussömnen.
Många frågar hur vi vattnar trädet... Men det är alltså mer att betrakta som en 9 meters stående timmerstock med grenar, än ett levande träd.
Cilla
--------------------
|