Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Morötter, Ej hybrider
          Jörgen
          Inlägg 18-11-2002, 22:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 111

Hej därute.
          Eftersom ingen skriver om morötter så för jag väl göra det.
          Jag läste någonstans att dom nya sorterna vi har att köpa idag är hybrider.
          Och dom påstod att dom gamla icke hybriderna smakar mer. Finns det s.k.
          gamla sorter att köpa idag och vad heter dom i så fall? Vad menas egentligen med hybrid, är den korsad fram eller? : huh.gif Jag har alltid svårt
          att lyckas med dom s.k. sommarmorötterna. Finns det någon som har bra tips om hur man lyckas med purjolök och få den så stor och fin som dom är i affärerna?
          Fortfarande nybörjare på det här.

--------------------
          Lerzon 1.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 19-11-2002, 09:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag antar att det är F1 hybrider du menar som är moderna sorter där man korsat 2 olika sorter för att få fram sorten. Vilka sorter man använder för att få fram fröerna är hemliga och sorterna är inte fröäkta. Så vill man ha sorten måste man köpa frö. Det står på påsen efter namnet om det är en F1 hybrid. Att det är hybrider är inte alltid dåligt man kan ha förädlat så att man får en friskare sort som är mer motståndskraftig mot sjukdomar. Tyvärr så brukar ofta smaken vara mindre viktig i sammanhanget förädlaren tittar ofta på utseende och avkastning, samma sak har de ju även gjort när de förädlat tomater.

Skaffa Runåbergs frökatalog de har en massa sorters grönsaksfrö som inte är F1 hybrider (det finns några få F1 hybrider men det står tydligt att de är F1-hybrider). Det finns även odlingsråd vid varje grönsakssort. De har ex. en hel sida med odlingsråd om purjo.

http://www.runabergsfroer.se/

Om det är mycket som växer dåligt i grönsakslandet så kanske det behövs gödning, jordförbättring mm.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon