Hej Digger,
Att jag först associerade till träd var för att du nämnde hagtorn - jag tänker på dem som träd, men de kan ju beskäras i häck också.
Men visst finns det utöver de förslag som Åsa nämner (friväxande, tåliga vackra buskar) träd som ger insynsskydd på lägre höjder också. Hägg, rönn, sälg, gullregn, gran, hagtorn osv. Vissa kan man skära ned helt efter ett 10-tal år för att få dem att börja om igen.
Många branta slänter som uppstår efter ett bygge är svåra att få levande efteråt. Ofta bildas ju dessa slänter så nära våra hus också, så att vi tittar ut på dem genom fönstren. Om en slänt är så lång som 20 meter kan det vara skönt att slippa beskära en tornig häck där, men visst går det!
Gruppvisa planteringar av höga (upp till 4 m) och låga buskar kan ge liv åt en rak "remsa" som uppstått på en tomt. Ett och annat träd eller högre buske, särskilt av den typ som man kan skära ned och få att börja om, ger lite liv i höjdled också. Hägg, syrén, sälg, rönn och gullregn är exempel.
Kanske kan du till och med sätta in en pimpinellros där bland de övriga buskar som Åsa exemplifierade med. Flera av dessa stora rosbuskar blir 2-3 meter höga och kräver inte mycket mer än sol. Fantastisk blomning.
Det här är inte min, men så här ser min ut:

Den här är heller inte dum, Nitida.