Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med häckval önskas!
          Digger
          Inlägg 29-04-2003, 20:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Hej alla! Jag har en tomt i zon 3 med en ganska brant slänt på ena kortsidan som lutar åt söder in mot tomten. Ovanför slänten så går en väg så jag tänkte plantera en häck där i lutningen. Nu har man nyligen grävt och donat med vägen så man har hällt på nån sorts lerblandad jord på slänten. Det kan bli ganska torrt på sommaren.

Vad ska man välja? Har varit inne på amerikansk hagtorn eller finns någon annan rekommendation? Tanken är att den ska bli uppåt 2 meter för att skydda mot insyn och jag kan vänta några år på att den ska växa upp, det är ingen panik. Misstänker att det börjar bli tid att plantera nu i början av maj?

Har frågat här förut om hagtornet men jag har svårt att bestämma mig... smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 01-05-2003, 18:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Javisst kan du börja med häcken, och säkert kan du få hagtorn att fungera som en sorts vägg också.

Men det kan bli tårta på tårta om du tänker dig att sedan plantera buskar mellan huset och häcken. Att etablera en häck är ett rätt duktigt jobb, och ska den vara formklippt kräver den beskärning varje år i framtiden. Kanske är slänten bred, men om den inte är det så kan buskar planterade mellan häcken och huset skapa problem att nå häcken sedan när du ska beskära.

Det är inte lätt att välja sätt att skapa rum och avgränsningar, och det är ofta bra att tänka en tid och se sig runtomkring. Ofta tänker vi oss att ett skydd från ett "rum" mot ett annat görs bäst med en likformad eller rak vägg, precis som rummen i våra hus. Och ibland stämmer det. Men långt ifrån alltid.

Om väggen i trädgården i första hand ska skapas för att få buller- och insynsskydd (kanske dammskydd från vägen också) är det inte säkert att det åstadkoms bäst med en formklippt häck som följer vägen. Kanske trollar man bort upplevelsen av att det går en väg däruppe genom att frodiga buskar i olika gröna färger och former står oregelbundet i slänten? (Topparne på buskarna kan ju ligga på samma nivå från huset sett.) Kanske kan man låta några buskar växa sig högre där man vill ha som mest insynsskydd, och låta häcken variera lite beroende på hur man upplever insynen.

Samma insynsskydd som man skapar med en formklippt häck kan man skapa med en friväxande, och till och med bättre med den senare eftersom man kan bredda den på ett naturligt sätt och göra en del tjockare, bredare, utan att det ser konstigt ut.

Jag önskar att jag hade bilder på de friväxande häckar och buskplanterade slänter jag sett och arbetat med! De ger mycket bra insyns- och bullerskydd, ger tätare skydd än många klippta häckar, och dessutom olika blom, bär och höstfärger.

En formklippt häck tar inte längre tid att etablera än en friväxande häck, men den förra kräver mer jobb.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 15:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon