Hinner med en dagens fluga innan jag ger mig iväg på andra uppdrag

.
Dagens Fluga får bli en Episyrphus balteatus.

Svenskt namn saknas, konstigt nog, eftersom det är en av de allra vanligaste blomflugorna som nog finns i de flestas trädgårdar. I England kallas den Marmelade Fly.
I storleken är den lite mindre än en "vanlig husfluga", fast lite spensligare. De flyger inte alls som "vanliga husflugor", utan mer "svävande" och står ofta stilla i luften innan de sätter sig.
Blomflugor har ju den egenheten att de kan flyga både fram, baklänges och sidledes, inklusive stå stilla i luften. Vilket inte de getingar, bin eller humlor kan, som de imiterar.
Ibland står de alldeles stilla i luften, som om de funderar. Och så "beslutar de sig", *swish* - borta, med blixtens fart.
Blomflugor är mycket duktiga flygare.
Episyrphus balteatus var det.
Dess larver är blaslusätare. En enda larv kan äta runt 100 bladlöss om dagen! Så det är en av trädgårdens vänner.
Den är en migrerande fluga. Precis som tistelfjärilar och amiraler - ja som flyttfåglar också för den delen - kommer de, ibland i stora mängder, över haven och in över Sverige.
Om de klarar att övervintra i Sverige, det vet jag inte.
Episyrphus balteatus är ganska lätt att känna igen om man bryr sig om att titta efter!

Särskilt de tunnare svarta linjerna som liksom delar sig i mitten och går som en svag båge, är ett bra igenkänningstecken.
Här en närmare studie i profil: