CITAT (Therese.3z @ 10-08-2005, 13:08)
Rossi, du kanske vet? Hur går man tillväga? Räcker det med att ha orginalbilden eller måste man ha ett negativ?
Sorry, jag vet inte hur det funkar men det där med negativ låter ju faktiskt som stenåldern. Och om jag snor t.ex. Thereses bild på hennes hemsida så kan jag ju låta framkalla en papperskopia och få negativ men det är ju inte min bild för det, d.v.s. jag har inte upphovsrätten till den. Så ett negativ säger ju ingenting.
Om jag hade sett min bild på Tradera så hade jag kontaktat den som lagt ut den där och påpekat att bilden var min och vänligt upplyst personen om att om han/hon inte tar bort den så kommer jag att stämma honom/henne.
Fast jag har ju inte personens namn ifråga men jag förmodar att Tingsrätten i så fall kunde kräva att Tradera lämnar ut IP-nummer.
Men det kostar mer än det smakar att gå tillväga så här. Jag tror inte att de allra flesta går så långt.
När vi skickar varningsbrev här på jobbet så är det ju till företag som i de allra flesta fall har handlat i god tro. Direkt när de får varningsbrevet så tar de bort bilden självmant.