En "Skandalvisa" om det politiska läget i Stenungsund för ca 10 år sedan. (Mel. Huldas Karin)
Åjianemej vad vi härjar och har oss här på kommunen i Stenungsund! En whisky vi tar oss och sedan vi drar oss långt bort där ingen ser oss för en angenäm stund Syssel och pyssel där nere i Bryssel där pampen och vampen, de möttes under rampen Ja, där hade vi roligt den långa heta natt Betalningen vi tog från pensionärernas skatt
I staden vi la den, en fest uti raden I taxi vi for från vår kriskommun Men även på "Baden", där blir man en glad en Det kostar några tusen men vi tänker på frun Vill ni ha dricksen för utsökta mixen då blir det inte "nixen", vi kan alla tricksen Ni får sexhundra kronor, sen höjer vi en skål Och korken flög i taket så min fallskärm fick hål!
När vi oss föröka, då måste vi söka ett fint Stenungsundshem åt våra barn Det kostar några tusen att bo i de husen men Pappa på kommunen är ju stormrika karl´n Om vi får grannar som möjligen stannar är de oss ganska lika och hör till de rika Men hör ni journalister, nu får ni veta hutt! Vi vet naturligtvis hur vår kommun blev bankrutt!
Vi använder kortet som andra har gjort´et och tjänstebil kör vi som är privat Och kvittot vi slänger så ingen oss hänger men kommer journalister blir det ändå ett tjat Stäng nu av strömmen för inte är drömmen att folket ska få höra vad vi brukar göra Då får vi säkert sparken, varenda en av oss Långt fjärran ifrån värmen men med fallskärm förstås!
På er, journalister, är jag ganska bister Ni vill jag ska läsa om sprit för er. Så fort nånting brister, då blir ni som klister Då kommer ni och ser om det brister nåt mer Själv kan du läsa här framför din näsa Här har du ju mitt kvitto på min "amaritto" Det här, det är ju dumheter och provokation! Jag tycker faktiskt ni ska låta bli att ta ton!
När kloka genier har bildat partier och startat förening för höjd moral Då undrar vi bossar: Vad är ni för gossar? Ska inte vi få ställa till nån mera skandal? Hälften av gruppen vill spara på tuppen Förtroendet var nyktert, ej fullt såsom ryktet Men ställt uppå sin "Spetz" finns nog ingen bättre topp Sten-Erik, du ska veta, du förblir vårat hopp!
Olle
|