Tack för alla råd! Jag följer dom!
Nu ikväll så köpte jag 40 häckmisplar som jag ska plantera i morgon! De kommer i alla fall att bli ekologiskt odlade, jag cyklade nämligen hem med dom på styret... De var inte så fasligt dyra så det gör inget om några misslyckas, klart billigare än hagtornet som jag tänkte från början. Jag kommer att sätta dom på rad och kanske sätter jag några stycken så att de bildar en liten dunge på den tråkigaste delen av slänten.
Själva slänten fixades iordning förra året efter sommaren någon gång så jag tror att den har hunnit sätta sig en del. Jag har dessutom klampat omkring där i höstas för att få den lite mer "etagemässig" just på den sträckan där jag tänker sätta häcken. Har kollat djupet på jorden och jag kan köra ner en 25 cm liten spade utan att stöta i botten så det verkar vara gott om jord. Jag vet att det är en gammal slänt under den nya slänten men med ett stenlager mellan.
Sannolikt kompletterar jag med ölandstok eller något liknande vid ett senare tillfälle.
Lite bilder från häckbutiken, jag fotograferade av bruksanvisningen också nere i högra hörnet så jag inte glömmer hur man ska göra! Fortsättning följer...