Ja, det som visades var ju pluggplantor, sommarblommor alltså. Det finns ju en hel del ovanliga, men lättskötta perenner både i asien och nordamerika som jag testar nu. En del har frusit bort, annat har visat sig ovanligt livskraftigt. Som det känns just nu blir det kanske inte att jag specialliserar mig på en grupp, typ hostor, utan lite av varje. Jag har en del vildarter av clematis på gång, men jag måste testa vinterhärdigheten först innan jag kan sälja dem. Woodlandväxter är jag ju lätt insnöad på också

. Men tills mina egna sådder är tillräckligt testade, antingen av mig eller att jag får info om dem av andra som kan ha dem, måste jag hitta leverantörer som kan förse mig med lite ovanligare saker. Trillium t.ex. Men naturligtvis måste jag ha ett standardsortiment av perenner också. Sådant som folk känner igen, annars går de fort därifrån

Jag har redan tagit in lite buskar och träd. Lite japanska blodlönnar, Koreanska blomsterkorneller och kalktoleranta Rhododendron(de går att plantera i vanlig jord och skall vara lika härdiga som grundsorterna). Även några snödroppsträd. Jag har hittat en tysk handelsträdgård jag köper av. Tack vare att jag handlar av dem, kan jag hålla samma priser som de större handelsträdgårdarna. Jag har faktiskt lägre priser till kund än det priset jag får betala till en svensk grossist!!! Men nu i början kommer det bli att man får beställa växterna man vill ha, så kan man hämta dem när de kommit. Ett problem finns det dock med att beställa från Tyskland. Frakfirman som skickade träd till mig senast tänkte inte på att man måste vattna träden även om det regnar!!! Så Katsurorna såg ut som man kört bladen i en mixer. Nu har det kommit nya blad som är stora och fina, men de gamla fula hänger kvar och förstör utseendet på dem. Samtidigt kan jag inte ta bort dem, för då ser de väl kala ut. Men de har fått en rejäl utskällning från den tyska handelsträdgården, så de lär inte slarva igen.
Christer.