CITAT (andersen @ 17-08-2005, 10:30)
CITAT (mayababy @ 17-08-2005, 10:22)
sen kan man väl undra vad dom gjort med mjölken så att den håller så länge.......?
Den värms till 135-140°C i 2-4 sekunder och blir därmed hållbarare, vad man kan fråga sig är hur går det med vitaminerna?och hur nyttig blir den mjölken?
Glömde vanlig mjölk värms till 72 grader i 16 sekunder.
De tillsätter inget D-vitamin, vilket är jätteviktigt i mörka Sverige. Vi behöver d-vitamin i kosten eftersom vi får mindre sol häruppe. Utan det kan vi inte tillgodogöra oss kalcium och då drabbas vi av benskörhet.
Tack men nej tack. Jag har barn, de konsumerar stora mängder standardmjölk och det får vara bra med det. Barn behöver både fettet och vitaminerna i standardmjölk. Börja jämför arlas standardmjölk med lättmjölk och minimjölk så ser ni att standardmjölken innehåller mer av allt, även vitaminer.
Man måste nog dricka enorma mängder mjölk för att det ska spela någon roll vilken mjölksort man dricker, om man är orolig för vikten.
Då är nog läsken, bullarna, kakorna, glassen och godiset större bovar i det specifika dramat.
Jag håller mig till det jag känner till, och de butiker jag är van vid. Lidl och Willys ger jag inte mycket för efter att ha försökt handla där. De butiker jag besökt har varit stora, stressande och inte speciellt mycket billigare än min lokala Vi-butik där jag känner personalen och känner till utbudet.
Men åt var och en sitt.