De flesta vanliga är väl skrivna, och har varit använda länge, ofta redan innan "datortiden", även om det är nu de flesta fått "vetskap" om dem. Har nått sin extrem i SMS-språket, eftersom det där gäller att vara kort. "OK" förkortas ofta bara "k". Så får ni ett SMS med enbart ett k i så vet ni vad som gäller

FUBAR är en annan förkortning, lär väl komma från andra världskriget, Fucked Up Beyond All Recognition, vilket i praktiken betyder att något är trasigt så in i helvete.
Kan även användas om Windows, när det trasat sig så man måste installera om. Hände mig så sent som i söndags, installerade ett nytt lokalt nätverk, vilket trasade sönder TCP/IP-inställningarna totalt även för nätverkskortet mot internet., ingen systemåterställning eller nåt hjälpte. Och då använde jag ändå Microsofts Wizard och gjorde inga "konstiga" inställningar alls... :/
SBS - skit bakom spakarna (såg SBT tidigare)
FAQ - Frequently Asked Questions (har den varit med tidigare? Används inte så ofta i chat iofs, men ofta på forum) "read the FAQ!"
b8 - borta...
iofs, som nämnts tidigare, har jag sen länge börjat använda även i talspråk...
Microsoft har skrivit en kort sammanfattning åt bekymrade föräldrar, om hur "kidsen" idag snackar. :
http://www.microsoft.com/athome/security/c...en/kidtalk.mspx rätt kul, har inte ändrats sådär jättemycket sen man själv började chatta för nåt dussin år sen.