CITAT (Anki på Öland @ 17-08-2005, 22:52)
Då borde vi ju alla köpa Saab och Volvo också för att rädda svenska arbetstillfällen.................
Anki
Om man har råd, så kanske det ja. Men bilar är ju ändå bara plåthögar, jordbruket och vår miljö är så mycket mer. Är man hårdför naturfanatiker, som hatar kulturlandskapet, så kanske man vill att Sverige åter ska beskogas, men de flesta svenskar vill nog bevara vårt kulturlandskap så långt det är möjligt. Tyvärr blir det alltmer sly, och allt färre öppna ängar. Den lilla ekonomiska vinst man gör av att köpa utländskt kött är inte värd priset tycker jag. Jag köper hellre en lite mindre svensk köttbit, och dricker hellre ett lite mindre glas svensk mjölk, än jag äter importerade produkter. Samma när det gäller köttbullar, hellre 300g ekologiskt än 350g köttbullar producerat omodernt. När det gäller halvfabrikat är det svårt att kontrollera, men man får ju försöka.
Eftersom den här tråden handlar om mjölk, så ska jag försöka att inte spåra ur alltför mycket, men vår jordbruks- och skogsbrukspolitik suger. Och då menar jag hela EUs, såväl som Sveriges. Jag är för mycket hårdare tag mot skogsklippare, spekulationsbönder (som lever på att ha mark i träda, jag känner sådana), och andra som driver upp markpriser, men som driver ner nyttan man får av marken. Men, det är väl en annan diskussion kanske.