CITAT (kristerh @ 18-08-2005, 09:26)
CITAT (Pirum @ 17-08-2005, 18:18)
Jag tycker inte om när det sätts "fuskvarumärken" på produkter.
Då handlar du inte på tex ikea heller, alla deras produkter tillverkas i låglöneländer och med stora feta bokstäver står det IKEA, och det är ju inte heller deras egen tillverkning

Hähä, ja, ibland måste man ju bryta mot sina egna "regler"

När det gäller IKEA finns det ju inga konkurrenter som är bättre, man får väl snickra möblerna själv i sådana fall (vilket jag funderat på). Men IKEA har åtminstone en helt annan koll än någon som "bara" säljer en produkt. Samma med exempelvis elektronikprodukter, de är ofta "legotillverkade" nånstans, men utvecklade och designade av ett "riktigt" företag. Finns väl noterbara undantag såklart, Jens of Sweden och konsumentelektronik går ju alltmer åt att vara tillverkade av någon anonym och sen bara försedd med olika etiketter beroende på i vilket land de ska säljas. Vill dessutom minnas att exempelvis TDK inte längre tillverkar VHS-band, det har de överlåtit på andra. Vilket märks på kvaliteten, TDKs band har blivit märkbart sämre på senare år.
När det gäller just mat, där ursprunget ofta spelar större roll än när det gäller plåtprodukter och skräp, så är dessa "egna varumärken" ofta gjort för att dölja ursprunget och pressa priserna. Pressa priserna är väl inte fel, men som konsument kan man inte se när en vara plötsligt tillverkas av en annan producent. Något man trott producerats i Sverige kanske helt plötsligt tillverkas i Tyskland. Jag vill se "tillverkat av" på förpackningarna, inte "tillverkat för TZ Köplager HB".
Ja, jag kanske är lite fånig...men som liten parvel har jag traumatiska minnen av när min mor i en budget-butik köpte "Herrgårdsost" som smakade väldigt dåligt. Visade sig att det inte alls var en "Herrgårdsost", utan någon dansk avart. Sen dess har jag aldrig köpt en ost som inte varit märkt med både tillverkare och ursprung