Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klätterhortensia - rätt val för oss?
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 05-05-2003, 08:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Vi grävde upp och tog bort en rosa klängros som vi tröttnat på igår. Nu har vi alltså en ypperlig södervägg - inte helt i lä - som väntar på en ny gäst. Jag skall snickra en spalje och låta någonting välblommande och snabbväxande få etablera sig - men vad skall jag välja?

Har funderat på Klätterhortensia men jag läste igår att den trivs bäst i lätt skugga - här är full sol - men i Trädgårdsringens växtbok står det både sol och halvskugga - vad stämmer?

Vad finns det mer för lämpliga att välja bland - Bokharabinda har jag funderat på tidigare - men den ser inte lika exotisk ut i mina ögon.

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ewa L
          Inlägg 05-05-2003, 13:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag är lycklig ägare till både pipranka och klätterhortensia. Den senare klänger uppför till en terrass (ej altan) som är på andra våningen. Den är i absolut toppform, men inte kan jag påstå att blomningen är något att skriva hem om! Högst oansenlig anser jag. Iofs lätt att plocka bort blommorna på våren och använda som tändved i brasan, men annars tycker jag inte den är någon höjdare. Har dock gjort några avläggare som jag för 2 veckor sedan placerade som marktäckare.
          Runt hörnet i rent söderläge har jag en Pipranka, men den tror jag inte ens har några blommor, åtminstone kan jag inte påminna mig ha sett några. Däremot är den enormt imponerande med sina kraftiga lianer — säkert 10 cm i diameter i "flätat" tillstånd. Bladen är oxå praktfulla. Dock går den ändå upp till nock och måste börja ta reda på om den kan beskäras kraftigt.
          Kan den det?
          blink.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 04:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon