Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fruktträd och virus ?, Två frågor om fruktträdsvirus
          Jan af Lisö
          Inlägg 19-11-2002, 17:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Det var ju intressant, och samtidigt något otäckt, det med virus i fruktträd och dess spridning. Jag har två olika funderingar:

- De träd som säljs i handeln som "certifierade" påstås också vara virusfria - är det sant ?? Är det så att de är virusfria, dock inte med förädlingsmaterial från Elitplantstationen ??

- När man beskär fruktträd, skall man alltid desinfecera verktyg mellan träden så att man inte riskerar att flytta virus ??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Helen i Skåne
          Inlägg 19-11-2002, 22:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Kära nån!
          Vet inte om jag vågar gå ut och titta på våra stackars träd efter en runda på din hemsida Cilla! Vi har ett äppleträd och två plommon och alla har blivit illa beskurna av den tidigare ägaren. Inte för att jag är någon mästare utan för att de ser "konstiga" ut. Alla tre har haft olika sorters sjukdomar som jag fått råd och tips om här på Odla. Äppleträdet har haft få äpplen och en miljon vattenskott som vi tog bort några av. Det har en konstig form och ser lite trött ut, det har ju 35 år på nacken. Men om vi pysslar om det kna det väl stå länge än? Eller ska vi ta ner det och plantera nytt? Känns trist eftersom det tar så lång tid att få dem så stora och gamla... sad.gif
          Är det dyrt att anlita en person som kan sådant som att beskära träd? Är lite av ett trädfreak och tycker det är så HIMLA sorgligt att fälla träd!

Helen i SKåne

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 04:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon