CITAT (Bettson @ 17-08-2005, 08:28)
CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2005, 11:18)
[Ingen risk i Sverige. B-sluttiden är satt till 90 sekunder. Lägger man på kan inte den uppringande hålla samtalet längre. Tiden är satt för att man skall kunna byta telefon eller liknande. Ringer man däremot själv upp klipps samtalet direkt om man lägger på, A-slut.
Har dom ändrat tiden? Förr var den sju minuter. Kollade det när mina barn var små och ständigt och jämt lyfte av luren. Man var livrädd för stora teleräkningar så dyrt som det var att ringa förr.
Har missat den här tråden ett tag. Vet inte riktigt när dom nuvarande tiderna kom men jag har för mig att det var strax efter Cobra-telefonen introducerades. Ställde man tillbaka den lite slarvigt kunde det hända att knappen i mitten inte trycktes in så samtalet bröts. Fast jag har för mig att tiderna då var längre, nu är det dock som jag skrev tidigare. Åtminstone hos Telia, dom andra bolagen känner jag inte till. Men dom är härmapor så förmodligen är det samma där.
Om anknytningens nummer syns när man ringer från en företagstelefon beror på flera saker. Först måste växeln vara ISDN-ansluten, annars går det inte att överföra numret. Sen måste växeln vara programmerad för att ankn skall visas, det går att välja. Till sist måste stationen vara programmerad för att godkänna A-nrpresentation.