Medlem
Antal inlägg: 430
Medlem nr: 4 152
Årets första meloner skördade och uppätna! Hela växthuset luktade mogen melon, FANTASTISK! Sweet Granite från runåberg orange kött smakade mycket bra. Nu återstår ytterligare 5 sorter att vänta på ....
JÅJ
--------------------
Redan nästa år skall jag odla allt som inte fik plats i år Sen skall jag också göra om tomten. Är något färdigt så är det en möjlighet att förändra. Det svåraste är att motstå möjligheten till possetivt arbet i trädgården!
Medlem
Antal inlägg: 1 278
Medlem nr: 1 399
Orientalisk melon hittade jag på Impecta. Plantan blir lika stor som andra melonplanter tycker jag. Jag har mina på marken och den kräver en kvadratmeter ungefär. Själva melonen blir ganska liten, väger runt 3-4 hekto cirka. De blir alldeles citrongula när de är klara och luktar gott. Smaken liknar honungsmelon men jag tycker den är sötare. Fördelen med sorten var att den satte frukt tidigt och att mognadstiden inte var så lång. Dock har jag inte fått fler än 3 frukter per planta. Men det kan bero på att jag fick spinn, så mycket av plantornas kraft gick till det. Nöjd är jag i alla fall! Ska köra den nästa år också.
Jag har även haft vattenmelon, men det gick inget vidare. Frukterna blev små som tennisbollar och sedan dog plantorna.
Anki, om din melon liknar nätmelon kommer du nog att se när den är färdig + känna god melonlukt. Den enda melon jag tycker är svår när det gäller att se mognad är vattenmelon.