CITAT (AnnammA @ 25-08-2005, 10:36)
Min man är rörmokare, på en liten firma, och det är inte alltid så lätt att vara i hans situation heller. T ex finns det kunder som ringer kl 16. 00 fredag eftermiddag och vill ha saker uträttade NU! Eller kunder som vill spara pengar och köper eget matrial i lågprisvvsaffärer/stormarknader, och vill sedan att det ska hålla lika bra, som det matrial som rörfirman köper från sina leverantörer. Men det är faktiskt så att man får det man betalar för! Sedan finns det "bekanta"(och bekantas bekanta) som vill ha hjälp på fritiden, och det är rätt så bråttom med utförandet. Att det sedan inte är lika bråttom med betalningen, är en annan femma!(Slutsatsen av detta är: svartjobb lönar sig inte...Det är bättre med jobb på papper, för där kan kronofogden komma på besök ifall det blir besvär med betalningen.)
Och jag vill avliva myten om att rörmokare har hög lön. Det kostar att anlita dem, men det är minsann många kostnader runt arbetet också. Dessutom är det ett mycket smutsigt och farligt arbete: de rotar ibland gamla rör som varit i kontakt med både det ena och det andra...En del äldre rör är har varit i kontakt med asbest... De får krypa i trånga utrymmen, släpa ut tunga värmepannor och varmvattenberedare.
Massmedias bild av den sexige rörmokaren på besök hos frun som är ensam hemma i huset är en annan myt... De luktar ju faktiskt inte alltid så gott efter ett dagsverke...
Vilket försvarstal, va! (Men jag är medveten om att man kan råka ut för dåliga hantverkare, så väl som man kan få med sig dålig mat från affären, och mitt råd är ju då att klaga och försöka om möjligt, byta firma

)
hälsn
AnnA
tack för det försvarstalet!!
Eftersom jag haft egen firma känner jag igen ALLT... och kan bara instämma...
sen blir jag precis lika frustrerad när jag behöver tex en rörmockare och det drar ut på tiden...
och det 'är faktiskt inte farligt att ringa och fråga om hur det ligger till...
det händer inte alldeles för sällan att hantverkare prioriterar "akutjobb" typ vattenlägage istället för att byta handfat hos Herr och fru Johansson...
b