CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 10:52)
Med tanke på arbetsmarknaden så har väl inte ungdomen nåt egentligt val heller. Är du inte högskoleutbildad så får du knappt lägga upp bröd i bröddisken på Konsum.

Att socialen sen även kräver att föräldrarna ska ta ett ekonomiskt ansvar till "barnet" fyllt 25 gör att inte många ungdomar kan flytta hemifrån om dom inte har ett fast jobb. Därför sitter man med huset fullt av folk och ett stort as till hund som skulle behövt ett alldeles eget rum. Jag har inte rå att föda mina barn om dom ska ha ett eget boende, så därför är familjekollektiv bästa lösningen, 6 egna barn och pojk och flickvänner på det blir en hel drös det.
Håller med dig!
Jag kan kanske inte räkna mig till ungdomarnas skara riktigt men studerar ändock...
Jag har hus, bil och två barn som ska försörjas med till viss del studiemedel i form av 6 900:- i månaden Under studietiden.
På sommaren får man alltså inget lån alls! Och i Maj så är det bara halva studiemedlet ungefär ("dom ska väl härdas" tänkte dom nog!)
Som tur är har jag en sambo som jobbar o sedan har jag en tjänst i botten som jag går tillbaka till varje sommar, men maj och juni blir knaper månad med vatten o bröd eftersom det blir ett glapp mellan lön och studiemedel!
Nåväl, TROTS detta har jag faktiskt klarat av tre år hittills och det har varit en prövning men ändock frivillig...
Men alternativet hade varit att harva kvar inom samma område på 50 % tjänst till pension ! Så valet var inte så svårt i mitt fall!
Jag har försökt att få mina föräldrar att ta ett ekonomiskt ansvar för mig, och det lyckas också ibland