Hela den här tråden tycks förutsätta att studenter är som övriga medborgare, och har samma rättigheter och skyldigheter.
Så är det såklart inte.
En riktig människa får socialbidrag om man blir arbetslös eller är helt medellös. En student får rådet att säga upp sig från sina studuer så att man först blir riktig människa, sen kan man söka socialbidrag eller a-kassa (om man nu råkar ha haft jobb samtidigt som man studerat).
"Jasså, Herr Persson har fått oförutsedda utgifter, kanske måste flytta mitt i sommaren eftersom hyran är för dyr...och nu har Herr Persson dubbelhyra...och inga tillgångar har du, inte ens bil...men nä, nåt socialbidrag kan du inte få om du inte först slutar jobba." Låter helt vrickat, men så är det för många studenter idag.
Studenter idag har det sämre än på över 40 år, relativt yrkesarbetande. Och en majoritet av CSN-pengarna är lån, som dessutom numera är direkt ofördelaktiga. En student får ett par tusingar i bidrag per månad, och ska köpa all litteratur själv, ha eget boende vilket leder till försäkringskostnader mm (jag är TVÅNGSSKRIVEN på min studieort, får inte vara skriven hos mor&far), och det ena med det andra. Man får inte lön för att studera, även om många tycks tro det.
Om studenten dessutom är dum nog att ta för få poäng, missa en tenta eller två alltför tätt på varandra. Grattis. Då blir det jackpott. 13-14 månader då studenten inte ens får _låna_ pengar av CSN, men ändå måste läsa dels ikapp, dels vanliga studietempot. Och, eftersom studenten ju studerar, noll socialbidrag. Om han/hon inte har barn, då kan det bli några skärvor. Inga stora pengar, för, som ni alla vet, barn ska lära sig tidigt att de inte alla är lika mycket värda. De rika föräldrarna ska ha bra betalt av staten, de fattiga ska lära sig att inte bli bortskämda. Det gamla vanliga, de rika ska ha morötter för att motiveras att arbeta, men den fattige ska motiveras med piska. Alla barn är lika mycket värda? Inte i Sverige idag iaf. Ensamstående mödrar som varit korkade nog att inte ha fast jobb innan de blev gravida har det dåligt, om de dessutom varit korkade nog att börja studera, gratulerar, då har de år av ekonomisk osäkerhet framför sig.
Jag är inte ett dugg bitter, bara aningen cynisk, och för ordningens skull, jag har aldrig fått socialbidrag, bostadsbidrag, a-kassa, föräldrapenning, sjukpenning. Inte heller har jag fått socialbidrag till mina företag, åkrar, skogar eller aktier. Inte för att jag har några företag iofs, men det verkar som att många företagare är rabiata bidragshatare, så länge det inte gäller bidrag eller subventioner av deras egen marknad.
Många tycks ge rådet att man ska jobba samtidigt som man studerar. Men dels lönar det sig dåligt, eftersom CSN då tycker att man behöver ännu mindre pengar, dels är det svårt att hitta jobb om man inte kan garantera att man kan jobba vissa dagar eller tider. Vissa kurser kan man "glassa" runt på, men andra kräver oerhört mycket kvälls- och nattarbete.
--------------------
zon2.5
|