CITAT (Kana @ 06-05-2003, 16:18)
Vad gäller spam så kan jag med 100% säkerhet säga att en del spam kommer via detta forum, den e-post-adress jag angivit här har jag fått svenska spam-mail om trädgård på och inte använt i det sammanhanget på andra ställen.
Nigeriabrev fick jag en del i min inbox (får fortfarande) och ringde till polisen och de bad mig skicka in dem jag fått... kan vara värt att veta? Sedan fick jag så många att jag inte orkade skicka in alla, men ändå.
K.

Hmm... det går väl att dölja sin adress här?
Ang nigeriabrevsprogrammet som jag tipsade om, så tittade jag förstås på det. Hoppas det inte låter cyniskt... men det mest skrämmande tyckte jag nog inte bedragarnas lister var, utan hur otroligt godtrogna offren måtte vara.
Vad jag fattade satsade de flesta över 100.000 kronor i förvissningen om att de därigenom skulle vara garanterade mängder miljoner som "tack för hjälpen".
Majoriteten av offren var förhoppningsvis tämligen välbärgade personer, och som inte blev golvade av blåsningen.
Nigeriabrevsbondfångerierna är väl ingenting som svenska myndigheter kan göra något åt - de utspelas ju utomlands. Och de drabbar ju endast folk som aktivt svarar på de otroliga breven, kommunicerar vidare med bedragarna, samt sedan medvetet satsar stora summor.
Då tycker jag det är betydligt värre med bedragar- och utpressningsföretagen som gillrar modemkapningskapningsfällor på sina svenska hemsidor för att försöka pressa av intet ont anande surfare på i det sammanhanget stora summor! En maffialiknande verksamhet som omgående borde stoppas!