Kan ju säga att jag som företagare inte heller betraktas som en "riktig" människa då....för om jag skall ha nåt skyddsnät att falla i så får jag se till det själv..
Men som sagt...det är ju ett val...
Och jag tycker att det är alldeles väldigt självklart att man inte får lön för att studera...utbildning är väl en sorts investering...och andra får då betala sina investeringar själva och det kan ta många år innan den betalar sig..
Men på nåt sätt så har den allmäna inställningen till försörjning och utbildning gått från att vara ett priviligium till att vara en självklar rättighet....men om man inte har råd att utbilda sig så kanske man får välja att avstå då...
Jag vet folk som utbildat sig inom 2-3 yrken men ändå inte vet vad de vill göra...och nånstans nångång måste det ju vara stopp...
Naturligtvis så tycker jag att det är åt helvete att utbildning skall bli en klassfråga men att allt fler studerar allt längre bär bara åt ett håll...Tyvärr!
Men man måste nog leva med de förutsättningar man föds med hur orättvist det än känns...en del föds med silversked och andra inte...
Själv tillhör jag definitivt inte...jag har aldrig utbildat mig heller...men min bror som föddes med precis samma förutsättnngar har....så det är absolut ett val...
Trots allt, nån måste dra födan i halsen på de som inte bidrar till pluskontot för stunden och det finns de som inte har nåt val överhuvudtaget och det är väl dem vi skall värna om först och främst...
Fast jag ÖNSKAR av hela mitt hjärta att verkligheten var sån att alla kunde göra det de ville och leva gott ändå..men tyvärr är det inte så..
Sura äpplen finns det tyvärr allt för gott om....