CITAT (stina @ 29-08-2005, 09:01)
CITAT (Ozzie @ 28-08-2005, 23:28)
Jag har läst mig till att rosorna vill ha ny fin jord och gödsel etc - men att detta ska vara iordningställt 1 månad innan rosen flyttar dit - jag hoppas att det fungerar bra!
Oj, oj, oj.... I regel står jag med mina rosor och vet inte ens var jag ska plantera dom!!!! Har aldrig någonsin följt någon "1 månadsregel" (som jag för övrigt aldrig hört talas om) och mina rosor mår då toppen ändå... Tillför dock aldrig någon gödsel när jag planterar på hösten - dom höstplanterade får första dosen nästkommande vår. Vet inte om det är rätt (hjälp någon mer kunnig!!!!) men det funkar för mej.
/Stina
Den regeln följer inte jag heller!

Däremot om jag köper barrotat låter jag plantan stå i vatten minst en dag, och jag byter ut jorden om jag planterar en ny ros på en plats där det stått en gammal ros. Vattning är också a&o vid nyplantering av rosor. Rosor som inte ser ut att må bra blir krukade för att vara på tillväxt, och så brukar jag ta till med tagetestrixet, dvs jag planterar/sår tagetes runt rosenplantor som behöver lite xtra ompyssling. Tagetesen är nämligen "nematodätare"

(Nematoder kan finnas i jorden, och dem tycker INTE rosor om!)och på så sätt förbättras jorden för rosorna.
AnnA