Jo visst ska jag ta lite fler foton nu när huset har fått väggar, tak och börjar likna ett hus. Vi kallar furan för totempålen för att den står mitt i huset. Eftersom vi bor på en ö och kör båt året om kommer den att bli en utmärkt klädhängare där den står mitt i trapphuset. Flytvästar och overaller kommer att hänga på grenarna.
Det finns en del andra idéer med huset också, som det väl gör med de flesta hus som man bygger själv. Vi bygger bland annat in en fågelholk med fönster in mot huset, så att man ska kunna se fåglarna från insidan. Om man klättrar upp på ett loft vill säga. Fåglarna får ju inte bli störda hela tiden om man vill att de ska lägga ägg i närheten.
Och i sommar ska jag äntligen lägga växttaket. Vi har dimensionerat takbalkarna så att det ska kunna ta ett riktigt tjockt växttak.
Den största utmaningen tycker jag har varit att kunna bygga utan att sabba omgivningen. De flesta omkring oss bygger huset mycket snabbare än vi, men står sedan med sprängsten och lerhögar omkring dem som tar många år att få till. Och jag tycker inte att schaktade tomter blir lika bra som ett orörd mark.
För att slippa sabba tomten har vi gjort mycket för hand och med mekaniska hjälpmedel; släpat sprängsten till exempel. För att slippa ha maskiner som rullade över tomten byggde vi en järnvägsräls av byggrör som en kärra satt på alfa-alfasudd bilnav rullar på. Ett ett kraftigt elsepel drar upp och ned kärran. All sprängsten och allt virke har transporterats den vägen. Leran från grävningen tranposterade vi med rullband, som används när t ex gatsten ska fraktas. Det blev mycket tvättande efteråt, men ängen slapp rullspår från fordon!
Hur har ni andra gjort som byggt nya eller byggt om hus?
Cilla
--------------------
|