Tack för alla svar om de kanadensiska rosorna. Nog verkar de attraktiva alltid - läste med stort intresse beskrivningen på Flora Linnea - sidan.
Det jag nu tänker göra är att anlägga en slänt med vildrosor, buskrosor och lite annat. För att få något att blomma tidigt på våren/försommaren tänkte jag mig också att blanda in t ex olika sorters ginst. Vad tror ni om det? Kan det bli snyggt tillsammans med rosorna? Fast jag är lite rädd att hararna käkar upp dem snabbt.
Sen vill jag ha lite marktäckare mellan rosorna också - något som snabbt kan få fäste så att inte allt bara blir en ogräsodling. Här tänkte jag mig lammöron, olika typer av nävor och kanske Betonika (mina egna i perennrabbatten brer ut sig lite väl snabbt - borde funka som marktäckare också, eller hur?) Funderar också på de nya krypande sorterna av Ölandstok som verkar läckra.
Vad finns det för tips och åsikter om marktäckare och sånt som passar tillsammans med vildrosor/buskrosor? Slänten har söderläge och vi har nu jordförbättrat den annars rätt sandiga/grusiga jorden med anläggningsjord.
|