Förra sommaren köpte jag mitt livs första nya gräsklippare. Tidigare har pappa försett mig med klippare som han satt ihop av gamla slaktade klippare, men när han blev sjuk beslöt jag mig för att köpa en ny.
Köpte en fin Stiga Multiclip i augusti 2004. Den puttrade på vid de första 2-3 klipptillfällena men började senare gå ojämnt. Ungefär som när man står och varvar en motor upp och ner. Nu, ett år senare, gav den upp helt. Svart avgasrök, ojämn gång, oljiga tändstift och till slut - insomning.
Lämnade in klipparen och fick reda på vad felet var. Det som står i manualen - att man skall använda 95 oktanig bensin är fel!!! Svensk bensin innehåller etanol som förstör packningen och till slut förgasaren. Istället skall man använda grön miljö-bensin. Reparationsfirman hade lagat över 300 klippare av den modellen.
Nu gick reparationen på garantin (2 år), men tänk om packningen hållit i ett år till?! Då hade jag fått betala för reparationen som beror på att jag följt tillverkarens bruksanvisning!
Skandal tycker jag!
Kakaduan
|