CITAT (Sommartorparn @ 08-09-2005, 15:05)
Vet du något om hur länge det har funnits etanol i den 95 oktaniga bensinen? Är det en ny företeelse?
Sen 2001 i Östergötland tror jag (som prov) och sen 2003 i övriga Sverige.
Det positiva är inte bara att koldioxidutsläppen kan sägas minska, förbränningen blir ofta effektivare också. På många motorer når man (enligt folk på etanol.nu ) en optimal bränsleförbrukning vid ca 20% etanolinblandning. Vid mer etanol ökar bränsleförbrukningen.
De flesta bilar tillverkade för att använda blyfria bränslen är även anpassade till att gå på upp till 10% etanol. Detta är krav i många stater i USA sen oljekriserna på 70-talet. I stort sett alla biltillverkare anpassade sig givetvis efter USA-kraven. Det är alltså endast gamla bilar som kan ha problem med etanol, och då är de så gamla att de ändå har mycket delar gjorda av metall osv som tål etanol. Kan tillfoga att K-sprit är gjort i huvudsak av etanol (så K-sprit behövs egentligen inte idag).
I Brasilien har man kört med höga etanolinblandningar i många år.
Jag är otroligt förvånad att en så stor tillverkare som Briggs&Stratton "fuskar" med packningar etc. Etanol är ganska snällt. Hade varit annat om det varit metanol i bensinen, men det är det ju inte.